Herre-Jesus gi-meg-kraft-og-styrke – en vulgærtolkning av Feyerabend
Veien inn i forskningens verden kan fortone seg som tornefull og tårevåt for mange. Med dette prosjektet skal vi forsøke å si noe om hvorfor...
Hva gjør man når et prosjekt mislykkes? Et humoristisk blikk på metodebruk/vitenskapelighet og kunstnerisk utviklingsarbeid.
Prosjektet er en casestudie om romfolkets fortellertradisjon. Vi samlet barn og deres foreldre i et fortellerverksted med påfølgende intervju av begge gruppene. Intervjuene skulle engasjere barna og få dem til å fortelle sine egne historier til de andre barna på skolen og i barnehagen, en slags kulturformidling fra barn til barn. Etter dette skulle fortellingene samlet inn og gis ut i bokform. Videre skulle det skrives en fagartikkel på bakgrunn av intervju og erfaringer fra verkstedet.
Metodebruk: Kvalitativt intervju og praktisk arbeid/fortellerverksted med 8 barn og 3 voksne fra romfolket i perioden august 2011 til januar 2012.
Resultat: Vi oppnådde svært lite kontakt med barna og rom-miljøet generelt. Heller ikke under fortellerdagen som vi arrangerte på Kulturhistorisk museum og Nordic Black Theatre i Oslo kom intervjuere og barn/voksne inn i en reell intervjusituasjon.
Hvis «anything goes», så skulle vi nå vært i mål, men det var vi altså ikke. Hva gjør forskeren når prosjektet mislykkes? Kanskje var det ikke slik at «anything goes» likevel? Det er her et nytt prosjekt oppstår. Spørsmålene vi sto igjen med var: Kunne vi ha brukt en annen metode, hva kunne vi ha gjort annerledes?
Tvilen kom metoden til gode, og fokus på prosjektet ble nettopp det.
Beskrivelse av prosjektet: Hvordan visualisere et mislykket forskningsprosjekt gjennom fokus på metodebruk i kunstnerisk utviklingsarbeid i form av en installasjon?
Installasjon av lyd, video, tekst og foto. Et samarbeidsprosjekt med Finn Hjardemaal, Anne-Britt Rage, Prikken Vinding og Anneke von der Fehr. Installasjonen ble vist ved Oslomet – storbyuniversitetet (2012).
Oh-Lord-Jesus-may-force-and-strength–flow-upon-me – A crude interpretation of Feyerabend (2013).
Description of the project: How to visualize a failed research project by focusing on methodology in form of an installation?
Used method: Qualitative interviews and practical work / story workshop with eight children and three adults from the Rom people, in the period of August 2011 to January 2012.
This project contains a case study on the storytelling tradition of the Rom People through inviting Rom children and their parents to a story-telling workshop with subsequent interviews of both groups.
Results: We achieved very little contact with the children and the Roma environment in general. Also at the story-telling-day arranged at the Museum for Cultural History and at the Nordic Black Theatre in Oslo came interviewers and children / adults never in a real interview situation.
If «anything goes» we should have reached our goal by now, but this time no. What does the scientist do when the project fails? Maybe «anything goes» is more a saying than a key to science? The questions we were left with is: Could we have used a different method? What could we have done differently?
Doubt came to benefit method, and the focus of the project was just that.
Installation shown at Telemark University College (USN) during the International research conference, Telemark University College (2013) / Making-conference – An international conference on materiality and knowledge (2013).
Participating artists/researchers Anneke von der Fehr, Finn R. Hjardemaal, Anne-Britt Rage and Prikken Vinding.
Thank you to Nordic Black Theatre